۱۳۹۰ دی ۲۸, چهارشنبه

در نقد برخوردهای ناموسی و مردسالارانه به خانم گلشیفته فراهانی


"چه خوب با این حرکت خیلی از مغزهای فسیلی که کلاه گیس مدرنیسم گذاشته اند معلوم شده.یه کم به خودتون نگاه کنین.چطور به خودتون اجازه میدین در مورد مالکیت یه انسان نسبت به بدنش نظر بدین اعتراض کنین؟!اصلن به شما چه؟"


"به گلی که شیفته کرد ما را...
تو نه دیگر آن دختر "میم مثل مادری" و نه زنی در "سنتوری".حالا حتی بازیگری جوان و مستعد و دلکنده از سینمای بیمار ایران و در سودای هالیوود هم نیستی .دیگر همه چیز تمام شد.دیگر مهم نیست که بگویند فقط برای حجاب و کار و پول و هرچه و چه و چه به بیرون زده باشی.از امروز تو یک خط شکنی.چه بخواهی چه نخواهی.نمی توانم فرض کنم که نادانسته سنگی را در آبی ها ی خالی و خیالی اذهان فسیلی انداخته باشی.یا شاید نمی دانستی و می دیدی و چه بهتر.دیگر هیچ چیز مهم نیست.تو بر روی "نباید "ها و"باید"هایی که قرن ها بر ما تحمیل شده است خط کشیدی. خوش آمدی قربانی.چرا شادی ام را پنهان کنم، وقتی روزهایی را می بینم که پرچم دار و خط شکن های سرزمین ام زنانی چون تواند ،که رگ های متورم غیرت و حجب و حیا و شرم را از درد و حسرت و ترس می ترکانند و با نگاهی کودکانه ،لخت ...برهنه در برابر چشمان از حدقه درآمده ی تاریخی کثیف می ایستند و نعره می شکند که هی ...های مرا ببین . من همانم که تو مرا به زنجیر کشیدی. در مقام خواهر و مادر و زن و با چماق عفت و عصمت و هر مفهوم بدبو و بدوی دیگر.من اینم . برهنه مرا ببین و در خلوت خویش به تدلیست ببغض، که در هزارتوی مفاهیمی فسیلی، به لجن کشیده شده ای و نمی دانی.آی خط شکن . من در برابرت سر تعظیم فرود می آورم و شرمنده ام و از هم اکنون ، تمام وجودم اشک و ترس است از دشنام هایی که نثارت می شود. آی دختر وحشی و معصوم-نگاهِ شرقیِ غمگین. تو را به برهنگی آسمانی ات سوگند که آنچه کردی ،کرد دیگرانی را که تو را محصور و مهجور می خواستند.
تنها بدان که تنها نیستی .
شاهین نجفی
18 ژانویه2012 "


گلشیفته فراهانی در مصاحبه با كانال دو فرانسه:
"ما سی و اندی ست كه دولتی مذهبی و ایدئولوژیك داریم و دیگر كافی است!
خسته شده ایم!

در این مصاحبه گلشیفته می گوید كه چطور بعد از بازی در فیلم “مجموعه دروغ ها” و همبازی شدن با دی كاپریو به ایران بر می گردد و به محض ورود به ایران مورد بازجویی قرار می گیرد. پاسپورتش را می گیرند و ممنوع الخروج می شود. نمی تواند به لندن برای بازی در فیلم دیگری كه به او پیشنهاد شده، برود. بازجویش حتا به او می گوید كه به اصغر فرهادی بگوید كه نمی خواهد در فیلم "درباره ی الی" بازی كند. مجری از او درباره ی بازی قدرت در ساختار سیاسی ایران می پرسد و او می گوید كه همه كاره رهبر است و اوست كه تصمیم ها را می گیرد. گلشیفته اشاره می كند كه چگونه به نظر دولت و سیستم ایدئولوژیك ایران، مادامی كه هنر و هنرمند و بازیگر و موسیقی در خدمت انها باشد و در طبل انها بكوبد، خوب و عالی هستند اما اگر سر ناسازگاری با انها بردارد و به انتقاد بپردازد، بیهوده و شیطانی ست. گلشیفته می گوید كه بهار عربی با انچه كه بهار ایرانی ست متفاوت است . مطالبات ملت ایران متفاوت است و ما سی و اندی ست كه دولتی مذهبی و ایدئولوژیك داریم و دیگر كافی است! خسته شده ایم!"
 
چند سال پیش که تازه گلشیفته فراهانی به خارج از کشور آمده بود و هنوز ایرانیان سایتهای پرمخاطبی مثل امروز نداشتند وبلاگ گلشیفته فراهانی با چند صد هزار بازدیدکننده از پرمخاطب ترین فضاهای مجازی محسوب می شد و می توانستیم مستقیما نظر خود را در وبلاگ منتشر کنیم که در آن  بحث های زیادی در نقد مذهب و در افشای جمهوری اسلامی صورت می دادیم و زمانی که عناصر وزارت اطلاعات که در بخش نظرها کامنت می گذاشتند از دست ما کلافه شده بودند شروع به تهدید خانم گلشیفته فراهانی کردند که او با سکوتش و پاک نکردن مباحث ضد اسلام و ضد جمهوری اسلامی مستقیما مسئول است و زمانی که به ایران برگردد با او برخورد قضائی صورت خواهد گرفت و از آنجائی که در آن مقطع تصمیم داشت به ایران مسافرت کند و هنوز تصمیم کامل خود را برای ماندن نگرفته بود مجبور شد که بخش نظرات را ببندد که نتوان مستقیما نظر خود را منتشر کنیم تا به قائله خاتمه دهد.
درمصر:
درمصر زمانی که علیا ماجده المهدی در اعتراض به اسلام گرایان لخت شد از آنجائی که زبان عربی صحبت می کند و زن هست  و او را عرب می نامند و در کشوری به دنیا آمده است و زندگی می کند که بسیاری از مردم آن مسلمان هستند بنابراین مسلمانان و عرب زبانان حق ویژه ای برای خود قائل می شوند و مسئله لخت شدن چنین انسانی برای آنها مهم  می شود.
 
در ایران:
در ایران نیز زمانی که عکسهای نیمه لخت گلشیفته فراهانی منتشر می شود  از آنجائی که زبان فارسی صحبت می کند و زن هست و او را ایرانی می نامند و در کشوری به دنیا آمده است و زندگی می کرد که بسیاری از مردم آن مسلمان هستند بنابراین مسلمانان و ایرانیان حق ویژه ای برای خود قائل می شوند و مسئله لخت شدن چنین انسانی برای آنها مهم می شود.  
 نظام جلالی  18.01.2011


1-  چرا بخشی از فمینیستها حق انتخاب زنان را به رسمیت نمی شناسند ?پیرامون اعتراض عالیا ماجده المهدی  

 

2- علیا ماجده المهدی 


3- در باره برهنگی گلشیفته

 

 

4- گلشیفته و کشتی تایتانیک نظام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر