۱۳۹۱ فروردین ۲۵, جمعه

بررسی اوضاع سیاسی مصر با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری در 23 ماه مه


با نامزدی کاندیدا های اسلامگرایان ومعاون پیشین حسنی مبارک و سایر وابستگان به رژیم سابق برای انتخابات ریاست جمهوری , اوضاع سیاسی مصر بسیار پیچیده شده است که صف بندی های سیاسی جدیدی را ایجاد خواهد کرد.
تحلیل و ارائه راه حل در چنین شرایطی با توجه به تجربه ای که ما سال 57 پشت سر گذاشته ایم می تواند اهمیت داشته باشد و راهگشا باشد.
تجربه ما در ایران نشان می دهد که اسلامگرایان در شرایط کنونی خطر عمده هستند که قصد دارند چرح تمدن را به عقب برگردانند و نمونه آن جمهوری اسلامی است که نه تنها 34 سال است که چرخ تمدن را باز نگه داشته اند بلکه با ضریب بالا به عقب برگردانده است.

از نظر علمی و تاریخی هر آلترناتیوی که اینک علیه این پس رفت باشد حتی اگر انتخاب بین بد و بدتر باشد بر اسلامگرایان ترجیح دارد و به هیچ عنوان نباید مستقیم یا غیر مستقیم در جبهه اسلامیستهای عقب افتاده و مرتجع مصر بود.

در نبرد خیابانی و نبرد قدرت و رویارویی مستقیم بین اسلامگرایان و باقی ماندگان رژیم سابق و نظامیان باید نیروهای آلترناتیو فعالیت مستقل خود را داشته باشند و صبر کنند تا این دو جریان بد و بدتر همدیگر را بر سر قدرت لت و پار کنند ولی در عین حال در انتخابات , ناچارا انتخاب گزینه مقابل اسلامگرایان را در نظر داشته باشند وقتی خود نیرو یا نماینده ای در این کارزار ندارند.

  بر اساس حکم صادره از دادگاه اداری قاهره، فعالیت هیات بررسی و تدوین پیش‌نویس قانون اساسی مصر به حالت تعلیق درآمد. صدور این رای ضربه‌ی بزرگی برای احزاب اسلامگرای این کشور بود که امیدوارم ضربه بعدی شکست آنان در انتخابات ریاست جمهوری ماه مه باشد.
 خیرات الشاطراز “اخوان المسلمین” و ژنرال عمر سلیمان رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی و امنیتی مصر و معاون ریاست جمهوری حسنی مبارک که اینک خود را کاندید کرده اند باعث رویارویی اخوان المسلمین و سلفی ها با شورای عالی نظامی مصر- که در حال حاضر قدرت را موقتا در دست دارد خواهد شد.

شش هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری مصردر روزهای 23  ماه مه
, اعلام نامزدی عمر سلیمان، رئیس دستگاه اطلاعاتی حسنی مبارک، واکنشهای تندی را از طرف حزب اسلامگرای “اخوان المسلمین” در پی داشت.داوطلبان پست ریاست جمهوری به جمع آوری حداقل سی هزار امضاء یا حمایت یک حزب پارلمان برای ثبت رسمی درخواست نامزدی خود  نیاز داشتند.
 درمیان نامزدهای فعلی اخوان المسلمین می توان از خیرات الشاطر مرد شماره دو اخوان المسلمین و محمد مرسی، رئیس "حزب آزادی و عدالت" نام برد.  خیرات الشاطر 61 ساله سابقه به زندان افتادن در رژیم سابق را در کارنامه خود دارد و علاوه بر فعالیت های سیاسی در امور اقتصادی اخوان المسلمین هم نقش مهمی ایفاء کرده است.
ازدیگر کاندیداهای این کارزار می توان به عمرو موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب، حازم ابو اسمائیل، عبدالمنعیم ابوالفتوح
عضو سابق دفتر ارشاد گروه «اخوان‌المسلمين»  و احمد شفیق آخرين نخست‌وزير دوران مبارک ,محمد سليم العوا  فقيه اسلام‌گرا اشاره کرد.در این انتخبات چند فرد مسیحی نیز کاندید شده اند.
احتمال دارد که صلاحیت حازم ابواسمائیل نامزد سلفیها تایید نشود چرا که گفته می شود مادر او تابعیت آمریکایی دارد.


در مجموع  بیست و سه نفر برای رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری مصر نامزد شده‌اند.لیست نهایی انتخابات پنجشنبه اعلام می شود.



لیست اولیه انتخابات ریاست جمهوری مصر
منبع : الجزیرة
۱-  احمد محمد عوض علی مشهور به احمد عوض الصعیدی – کاندید حزب مصر القومی
۲-  ابوالعز حسن علی الحریری مشهور به ابوالعز الحریری – کاندید حزب التحالف الشعبی الاشتراکی
۳-  محمد عبدالفتاح محمد فوزی علی عیسی مشهور به محمد فوزی عیسی – کاندید حزب الجیل الدیمقراطی
۴-  احمد حسام کمال حامد خیرالله مشهور به حسام خیرالله – کاندید حزب السلام الدیمقراطی
۵-  عمرو محمود ابو زید موسی – کاندید مستقل –۴۳۹۰۶ رای مردمی
۶-  عبدالمنعم ابوالفتوح عبدالهادی ابو سعد مشهور به عبدالمنعم ابوالفتوح – کاندید مستقل –۴۳۰۶۶ رای مردمی
۷-  محمد حازم صلاح ابو اسماعیل محمد عبدالرحیم مشهور به حازم صلاح ابو اسماعیل
۸-  هشام محمد عثمان البسطویسی – کاندید حزب التجمع الوطنی التقدمی الوحدودی.
۹-  محمود حسام الدین محمود جلال مشهور به محمود حسام – کاندید مستقل – ۳۷۲۵۰ رای مردم
۱۰- ابراهیم احمد ابراهیم الغریب مشهور به ابراهیم غریب – کاندید مستقل – ۳۲۱۶۲ رای مردمی.
۱۱- محمد سلیم العوا – کاندید مستقل- ۳۰ رای نمایندگان مجلس مردمی و شورا
۱۲- محمد خیرت سعد عبداللطیف الشاطر مشهور به خیرت شاطر – کاندید مستقل – مورد تایید ۲۷۷ نماینده مجلس مردمی و شورا
۱۳- احمد محمد شفیق زکی مشهور به احمد شفیق – کاندید مستقل – ۶۲۱۹۲ رای مردمی
۱۴- حمدین عبدالعاطی عبدالمقصود صباحی مشهور به حمدین صباحی – کاندید مستقل – ۴۲۵۲۵ رای مردمی
۱۵- ایمن عبدالعزیز نور مشهور به ایمن نور – کاندید حزب غد الثورة المصری الجدید
۱۶- محمد ممدوح حلمی قطب مشهور به ممدوح قطب – کاندید حزب الحضارة
۱۷- عبدالله حسن علی الاشعل مشهور به عبدالله الاشعل – کاندید حزب الاصالة
۱۸- خالد علی عمر علی المحلاوی مشهور به خالد علی – کاندید مستقل – مورد تایید ۳۲ نماینده مجلس مردمی وشورا
۱۹- محمد محمد مرسی عیسی العیاط مشهور به محمد مرسی – کاندید حزب آزادی وعدالت
۲۰- عمر محمود سلیمان مشهور به عمر سلیمان – کاندید مستقل – ۴۴۰۰۰ رای مردمی
۲۱- احمد حسام الدین خیرت یوسف مصطفی مشهور به حسام خیرت – کاندید حزب مصر العربی الاشتراکی
۲۲- اشرف زکی حسن بارومه مشهور به اشرف بارومه – کاندید حزب مصر القومی
۲۳- مرتضی احمد محمد منصور مشهور به مرتضی منصور – کاندید حزب مصر الکنانة


اکثر افرادی که نامزد احراز پست ریاست‌جمهوری شده‌اند، یا از اعضای گروه‌ها و احزاب اسلامی مصر و یا از مقامات مسئول بلندپایه در رژیم پیشین مصر هستند.
محمد البرداعی برنده جایزه نوبل از ادامه رقابت برای پست ریاست جمهوری مصر صرفنظر کرد و دلیل انصرافش را ادامه حاکمیت رژیم قبلی در قالب حاکمان نظامی فعلی ذکر کرد. آقای البرداعی منتقد حاکمیت شورای نظامی است که هم اکنون اداره مصر را بر عهده دارد.

 مطبوعات مصری از کناره گیری  ”صفوت حجازی”، کاندیدای حزب بناء والتنمیة (سازندگی و توسعه) تابع جماعة الاسلامیة خبر دادند.
 خیرات الشاطر، نامرد اصلی اخوان المسلمین بود که روحانیون و شخصیت‌های سیاسی اصلی اخوان المسلمین بر سر این نامزد به توافق نهایی رسیدند.خیرات الشاطر از سال ۲۰۰۶ پرونده‌ی قضایی دارد. وی در دادگاه به "پول‌شویی" و "حمایت از تروریسم" متهم و به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. الشاطر سال گذشته پس از سقوط رژیم حسنی مبارک از زندان آزاد شد.خیرات الشاطر یک تاجر و به دلیل فعالیت‌های اقتصادی از نظر رهبری اخوان المسلمین در این زمینه کارشناس است. بخش مهمی از منابع مالی اخوان المسلمین نیز با سرمایه‌ی او تامین می‌شود.

خیرات الشاطر در باره ژنرال سلیمان گفت : "که او یکی از چهره‌های اصلی رژیم حسنی مبارک بود. به علاوه هنگامی که شرایط سخت شد، سلیمان شخصتی وفادار به مبارک بود که به سمت معاونت رئیس جمهوری رسید.
او گفت که اگر صلاحیت عمرسلیمان برای شرکت در انتخابات تایید شود دومین موج انقلاب مصر به راه خواهد افتاد و ما قویا هر تلاشی را برای تقویت رژیمی به همان فرم سابق و تحت ریاست ژنرال عمر سلیمان را رد کرده، آن را توهینی به انقلاب دانسته و معتقدیم که این امر ناشی از ناآگاهی از تغییراتی است که در زندگی مردم مصر بوجود آمده است. مشکل در اینجاست که تلاشهایی برای سرقت انقلاب در جریان است."
خیرات الشاطر با اعتراض از ثبت‌نام عمر سلیمان اعلام کرد: «من ثبت‌نام این مقام امنیتی رژیم سابق را توهینی به انقلاب و مردم مصر می‌دانم.»الشاطر با تاکید براین‌که اگر عمر سلیمان برنده‌ی انتخابات شود، مسلما در انتخابات از سوی ارتش اعمال نظر شده است، گفته است: «در این صورت مردم مصر باردیگر به خیابان‌ها آمده و انقلاب را ادامه خواهند داد.»




 ژنرال سلیمان 74 ساله که از معاونان حسنی مبارک بود با اعلام نامزدی خود به انتقاد از اسلامگراها، آنها را متهم به تمامیت خواهی کرده و گفته که آنها می خواهند او را وادار به صرف نظر از نامزدی در این انتخابات کنند.
 پس از سقوط حسنی مبارک ,اخوان المسلمین, سلفی ها و نظامیان با یکدیگر هماهنگ عمل کردند و وارد ساخت و پاخت سیاسی بر علیه نیروهای مترقی ,مستقل سکولار ,چپ ها , آنارشیستها ,کمونیستها , ملی گرایان غیر مذهبی , اقلیت های مذهبی ,وبلاگ نویسان مستقل غیر مذهبی ,جنبش کارگری , جنبش زنان , جنبش جوانان و دانشجویان  شدند.در واقع نظامیان و اسلامگرایان کسانی را که در مبارزات میدان التحریر و.... بودند را با سرکوب سیستماتیک به حاشیه سیاست راندند و تا چند ماه بعد از سقوط مبارک 12000 نفر از آنان در دادگاه های نظامی محاکمه شدند و به زندان افکنده شدند و در مبارزات و اعتراضات سیاسی خیابانی بعد از این محاکمات در ماه های بعدی صدها نفر کشته و زخمی و صدها نفر دیگر بازداشت شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر