۱۳۹۰ مهر ۳۰, شنبه

از مبارزات دانشجویان و دانش آموزان و کارگران شیلی حمایت کنیم



اعتراضات دانشجویان و دانش آموزان شیلی نسبت به نظام آموزشی و هزینه سنگین تحصیلی همچنان ادامه دارد و هر چهارشنبه و برخی از روزهای دیگر هفته , خیابانها صحنه درگیری و مبارزه است. 
هزینه‌های سرسام آور تحصیل در شیلی، بسیاری از دانشجویان را به ترک تحصیل در این کشور و از سرگیری آن در کشورهای دیگر از جمله آرژانتین، واداشته است . 
دانشگاه‌های شیلی، گران‎ترین دانشگاه‌ها در منطقه آمریکای لاتین هستند به طوری که هزینه این دانشگاه‌ها ، 19 برابر از دانشکده‌های فرانسه و چهار برابر از هزینه‌های دانشگاه‌ها در پاریس بیشتر است.
دانشجویان، دانش‌آموزان و معلمان شیلی خواستار افزایش کمک‌هزینه تحصیلی و پایان دادن به پولسازی برای دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی هستند. آن‌ها همچنین می‌خواهند به نظام آموزشی عمومی بیشتر رسیدگی شود تا خانواده‌های فقیر نیز بتوانند از مزایای آن استفاده ببرند.
دانشجویان و دانش آموزان تظاهر كننده خواهان استفاده از خدمات دانشجویی و وسایل نقلیه ارزان، اعطای وام های تحصیلی بیشتر، رفع نابرابری در مراكز آموزش دولتی و جلوگیری از خصوص سازی واحدهای آموزشی هستند.حکومت دست راستی سباستیان پینه‌را، میلیاردر محافظه‌کار شیلی با جدی‌ترین بحران‌ اجتماعی از آغاز روی کار آمدنش در مارس ۲۰۱۰ روبه‌روست که به ساختار نظام آموزشی این کشور مربوط می‌شود.
پینه‌را چندی پیش از کاهش شدید بودجه آموزشی در این کشور خبر داد و در پی آن اعتراضات دانشجویی آغاز شد.
این کاهش بودجه در حالی صورت می‌گیرد که شیلی در منطقه آمریکای لاتین از جمله کشورهای دارای بیشترین سرعت رشد اقتصادی به‌شمار می رود.
شیلی در حال حاضر چهار و چهاردهم درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به آموزش اختصاص داده است که این رقم بسیار کمتر از هفت درصد پیشنهادی یونسکو است.
دانشجویان، دانش‌آموزان دبیرستانی و آموزگاران شیلی از اردیبهشت‌ماه سال جاری با اعتراضات خود خواهان اصلاحات بنیادی در نظام آموزشی این کشور شده‌اند.
مطابق سیاست نئولیبرالیستی دولت شیلی 80% هزینه های تحصیلی باید توسط خود دانشجویان پرداخت شود.
چهارشنبه (24اوت)آغاز دو روز اعتصاب عمومی در سراسر کشور شد. کارگران حمل و نقل و بخشهای دیگر خدمات عمومی به اعتراضات گسترده جنبش دانشجویی پیوستند
.ماه اگوست گذشته در تظاهرات دانش آموزان یک جوان 16 ساله با شلیک گلوله یک مامور پلیس کشته شد.
حکومت دست راستی شیلی به سرکوب دانشجویان , معلمان و دانش آموزان معترض با استفاده ازگاز اشک آور, باتوم و ماشین های آب پاش با فشار زیاد آنهم در فصل زمستان که بسیار غیر انسانی است ادامه می دهد و دربیشتر تظاهراتها تعداد زیادی دستگیر و زخمی می شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر