۱۳۹۰ مرداد ۲۳, یکشنبه

بررسی وقایع اخیر زادگاه رابین هود


حدود هفت قرن است که رابین هود نماد مقاومت در برابر حکومت‌های ستمگر و دفاع از منافع فقیران است. پس از اینکه شاه آرتور، رهسپار جنگ های صلیبی می‌شود و ناتینگهام را ترک می کند برادرش جان , تخت شاهی را غصب می‌کند و مالیات‌های سنگینی را برای مردم مقرر می‌کند .جنگهای صلیبی خزانه کشور را خالی کرده و “جان”، برادر ریچارد، که جانشین او شده، مالیات‌های سنگینی وضع کرده تا خزانه دولت را دوباره پر کند. جمع‌آوری مالیات از اهالی ناتینگهام به عهده داروغۀ این شهر  است، که مردم را به نام پادشاه تحت فشار قرار داده است. رابين پس از 5 سال از جنگ باز می گردد.اما با روي كار آمدن جان, اوضاع بكلي تغيير كرده است. رابين بايد از روستاييان نيازمند حمايت كند . رابین‌هود که یکی از تیراندازان زبردست است از دادن مالیات سر باز می‌زند و به جنگل شروود پناه می‌برد.او قهرماني انگليسي است كه براي كمك به افراد نيازمند و فقير، از ثروتمندان دزدي مي‌كند.   اگر آنچه در متن اصلي داستان جريان دارد را بخوبي تجزيه و تحليل كنيد، پي مي‌بريم سياست داستاني است تكراري و هميشگي كه در متن زندگي مردم جريان داشته و آنها را با خود همراه كرده است. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که خزانه‌ دولتها تا حد زیادی خالی شده و سرمایه داری با بحرانی جهانی مواجه شده است و مالیات و فشارهای اقتصادی برای پر کردن مجدد این خزانه‌ها را دنبال می‌کند. اما بیش از فشارهای اقتصادی و مالیاتی، آنچه با اوضاع امروزی ما مناسبت دارد، این است که ثروتمندان و قدرتمندان همچنان از زندگی مرفهی برخوردارند. این در حالی است که مردم عادی به خاطر عدم کفایت همین اغنیا و قدرتمندان و مدیریت نادرست آنها دچار فقر شده‌اند. داروغه ناتینگهام نماد کسانی است که کاخ خود را بر خرابه‌های خانۀ زحمت‌کشان می‌سازد. امروزه  سیاست‌مداران و بانکداران نقش داروغه را ایفا می‌کنند. زمانی که مردم زیادی از کار بی‌کار شدند، آنها پاداش‌های نجومی دریافت می‌کردند.
اما  در فرن 21 برای نسلی که دیگر به قهرمان ها اعتقاد ندارد اینبار خودش اقدام می کند تا خشم فروخورده خود را با شورش , طغیان و غارت نشان دهد و آنچه را که حاکمان کرده اند و از آنها یاد گرفته اند را سر لوحه حرکت خود قرار می دهند.

نوع رفتار شهروندان در هر حاکمیتی متناسب با برخوردی است که با آنها توسط حکومتگران صورت می گیرد. زمانی مردم یک جامعه دست به خشونت و غارت می زنند که چنین رفتاری توسط دولت نیز صورت می گیرد . در واقع اشکال و ابعاد غارت و خشونت دولت و مردم متفاوت خواهد بود چراکه ابزار و سیاست یکسانی ندارند. واکنش مردم در هر جامعه ای بستگی به کنش حکومتگران دارد. زمانی که سیاستمداران حامی و مجری قوانینی هستند که در جهت منافع ثروتمندان و سرمایه داران است و نه منافع مردم و از طرفی نیز در ابعاد جهانی هم منافع سرمایه داری جهانی را تامین می کنند و سابقه استعمار و استثمار دارند بنابر این آن بخشی از جامعه که در فقر و فلاکت بسر می برد در اولین فرصت دست به غارت و خشونت خواهد زد.دولتی که اجازه داشته باشد در مواقع لزوم هر رفتاری را با مردم داشته باشند مردم نیز یاد می گیرند که در صورت فرصت با دیگران چنین کنند. پس نوع برخورد و عملکرد مردم رابطه مستقیمی با چگونگی برخورد و عملکرد دولتها دارد. در واقع عامل اصلی بوجود آمدن ناهنجاریهای اجتماعی دولتها هستند که پاسخگو نیز نمی باشند.

 پس از شورش های اخیر در انگلیس شاهد حمله وحشیانه و تلافی جویانه پلیس به خانه ها و شکستن درها بودیم. پلیس خانه به خانه به دنبال مظنونین بود و بدون توجه به حقوق بشر ادعائی خودش به خانه های مردم با خشونت حمله می کرد در حالی که زنان حامله , پیر مردان ,پیر زنان, انسانهای مریض و کودکان نیز در خانه ها هستند و با ترس ایجاد شده خطرات زیادی را برای آنها به همراه خواهد داشت و مردم ایران چنین تجربه های وحشتناک و یکسانی را پشت سر گذاشته اند و کودکانی که به دلیل حمله پاسداران تا سالها شب ادراری داشته اند و لکنت زبان پیدا کرده اند شاهد این مدعا هستند.

ضمنا در مجموع در اعتراضات اخیر انگلیس 5 نفر کشته شدند
.
همه دولتها در صورت احساس خطر سرکوبگرند. به هر حال دم خروس مدعیان دموکراسی باز هم بیرون زد . دو جوان 20 و 22 ساله در انگلیس را به اتهام تشویق به آشوب از طریق انتشار پیام در شبکه اجتماعی فیسبوک به چهار سال زندان محکوم کردند

شورش لوس انجلس ۱۹۹۲. در این شورش ارتش آمریکا وارد صحنه شد. خسارت مالی‌ در این شورش بیشتر از ۱$ میلیارد بود، ۵۳ نفر کشته شدند و بیشتر از ۱۰۰۰ نفر زخمی. در ویدئو اول میبینیم که در خیابان تیراندازی بین مردم. شورش‌های دیگری هم در آمریکا با تلفات بیشتر وجود داشته است. 
انداختن بمب توسط پلیس فیلادلفیا در سال ۱۹۸۵ در یک محله که یک گروه رادیکال در اونجا زندگی‌ میکردند. این حرکت منجر به سوختن و از بین بردن ۶۱ خانه و کشته شدن ۶ آدم بزرگ و ۵ بچه گردید. 
بمب انداختن پلیس فیلادلفیا روی خانه این گروه که اسمش موو بود باعث تعجب مردم شد. از اون به بعد فیلادلفیا خیلی‌ عوض شد. خیلی‌ از خانواده‌های قدیمی‌ شهر رو ترک کردن و به حومه رفتند.



در دوره ریچارد نیکسون با اعتراضات به جنگ ویتنام به شدت برخورد میشد. ۴ می ۱۹۷۰ معروف به روز قتل عام دانشجویان در دانشگاه کنت اهایو هست. در این روز ارتش آمریکا روی دانشجویان بدون اسلحه، اسلحه کشید و ۴ تا از دانشجویان کشته شدن و تعدادی زخمی و حد اقل یک نفر هم فلج شد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر