۱۳۹۰ تیر ۱, چهارشنبه

فتیله ها

الف- فتیله باروتی
مواد لازم:
١- باروت سیاه
٢¬- روکش نسوز سیم به قطر ۵میلی‌متر (از فروشگاه لوازم الکتریکی می‌توان تهیه کرد)
٣- چسب سریش
برای ساختن این فتیله، ابتدا یک سر روکش نسوز سیم را با یک تکه چوب کاملا مسدود می‌کنید، سپس مقداری باروت سیاه را داخل روکش می‌ریزیم و با یک مفتول فلزی باروت را خوب فشرده می‌کنیم. این عمل را ادامه داده تا داخل روکش کاملا پر شود. باید توجه کرد که باروت داخل روکش باید کاملا فشرده باشد. در پایان سر هر دو طرف روکش را با مخلوط سریش و باروت سیاه پوشانده، بگذارید خشک شود، پس از آن فتیله آماده استفاده است. در صورتیکه فتیله خوب ساخته شود تا عمق ١٠متری زیر آب عمل می‌کند.
ب- فتیله دکسترین
مواد لازم:

١- باروت سیاه
٢- آرد گندم
٣- آب
۴- نخ کاملا پنبه‌ای
برای ساختن این فتیله ابتدا باید دکسترین (یکی از ئیدراتهای کربون ، که فرمول کلی آن مانند نشاسته است ولی مولکول آن کوچکتر و درهم پیچیدگی آن کمتر است . دکسترینها از «چندقنده ها» هستند، و محصول متوسط ئیدرولیز نشاسته می باشند. دکسترین تجارتی معروف به صمغ بریتانیایی  گردی است بی بو و بی رنگ یا مایل به زردی ، که مخلوطش با آب ، خمیر چسبنده ای تشکیل میدهد و بعنوان چسب زدن تمبر پست بکار میرود.) را تهیه کرد. برای این کار در سینی فر یک ورق آلومینیوم پهن کرده، روی آن آرد گندم به قطر ١ تا ٢ سانتی‌متر می‌ریزیم. سپس سینی را در فر می‌گذاریم، مدت زمان لازم دو ساعت می‌باشد.(درجه فر باید ١۵٠ تا ٢٠٠ باشد)باید توجه داشته باشید، که تهیه دکسترین همراه با بوی بسیار بدی خواهد بود.
هنگامی که دکسترین آماده شد، ١٠ گرم باروت را با ١ گرم دکسترین مخلوط می‌کنیم.(البته می‌توان نسبت‌ها را چند برابر کرد)
سپس به مخلوط مقداری آب اضافه می‌کنیم، که شبیه خمیر بشود. سپس نخ را در خمیر میچرخانیم تا خوب، تمام‌اش آغشته شود، و در پایان نخ را آویزان می‌کنیم تا خشک شود. پس از خشک شدن فتیله آماده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر