۱۳۹۰ دی ۲۶, دوشنبه

نگاهی به اخبار و تحلیل عوامل اعتراضات ادامه دار در رومانی



 

 به گزارش ایرنا،" شبكه تلویزیونی فرانس 24 روز دوشنبه گزارش داد: یكشنبه شب نزدیك به یكهزار معترض در میدان مركزی بخارست تجمع كردند كه به درگیری با نیروهای پلیس ضد شورش منجر شد. 

 اعتراضات در رومانی در مورد وضعیت اقتصادی این كشور همچنان ادامه دارد و معترضان در چهارمین روز تظاهرات و تجمع خیابانی در پایتخت با پلیس درگیر شدند.

 بنابراین گزارش، معترضان رومانیایی خواستار بركناری 'تریان باسسكو' رییس جمهوری و همچنین دولت وی به نخست وزیری 'امیل باك' هستند. 

معترضان به سیاست های اقتصادی و ریاضتی دولت، جمعه گذشته با حمایت از استعفای معاون وزیر بهداشت در اعتراض به لایحه كاهش كمك های دولتی به بخش درمانی، تظاهرات خود را آغاز كردند. 

 معترضان دولت را متهم می كنند كه با اتخاذ سیاست ها اشتباه، سطح زندگی دراین كشور را پایین آورده است. "

ایرنا : به گزارش رویترز، "هزاران نفر از مخالفان دولت رومانی در مخالفت با طرح ریاضت اقتصادی دولت این كشور در شهر بخارست تظاهرات كردند. "

 به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه "در خبری نوشت كه این افراد با شعارهای 'استعفا' و 'نترسید، باسسكو رفتنی است' به سوی كاخ ریاست جمهوری این كشور راهپیمایی كردند.

 یك شهروند بازنشسته رومانیایی به فرانس پرس گفت: ما نمی توانیم بیش از این فقر را تحمل كنیم، دیگر برایمان كافی است. 

توقف پرداخت حقوق بازنشستگان و كاهش 25 درصدی حقوق ها توسط دولت در ماه ژوئیه سال 2010 نیز از دلایل خشم این افراد است.

این افراد كه در فضای اینترنت سازماندهی شده بودند برای حمایت از 'راعد عرفات' معاون پیشین وزیر بهداشت رومانی به مركز شهر بخارست رفتند. 

عرفات كه یك پزشك فلسطینی الاصل است، هفته گذشته به دلیل مخالفت هایش با رئیس جمهور رومانی بر روی پیش نویس قانون جنجالی اصلاحات نظام پزشكی و بهداشتی این كشور مجبور به استعفا شد. "

ایرونیوز "گزارش داد که این سلسله از تظاهرات در پی استعفای راعد عرفات، معاون وزیر بهداشت این کشور به دلیل مخالفت های وی با رییس جمهوری رومانی بر سر اصلاحات در وزارت بهداشت و درمان این کشور، آغاز شده که تاکنون دهها مجروح برجای گذاشته است. تنها در روز یکشنبه 33 نفر از جمله یک خبرنگار و سه پلیس محروح و به بیمارستان منتقل شده اند.

 تظاهرکنندگان در شهر بخارست، پایتخت رومانی شامگاه یکشنبه نیز به تظاهرات خود علیه تریان باسسکو، رییس جمهوری این کشور ادامه دادند. معترضان در این تظاهرات که از روز جمعه، سیزدهم ژانویه آغاز شده خواهان استعفای رییس جمهور رومانی هستند و وی را متهم می کنند که با سیاست های خود موجب کاهش سطح زندگی مردم در این کشور شده است. 

 تظاهرات یکشنبه شب همچنین با ورود برخی از تماشاگران تیم های فوتبال بخارست بیشتر به خشونت گرایید. این افراد با شعار “ افتخار می کنیم که به کمک معترضان آمده ایم” در این تظاهرات شرکت کرده و به مقابله با پلیس پرداختند.

رییس جمهوری این کشور می گوید در واکنش به این تظاهرات از نخست وزیر رومانی خواسته است برنامۀ اصلاحات در وزارت بهداشت و درمان را متوقف کند. نخست وزیر رومانی از رهبران احزاب مخالف دعوت کرده است در یک نشست اضطراری برای یافتن راه حلی برای برون رفت از بحران سیاسی پیش آمده به همراه وزاری کابینۀ دولت شرکت کنند. 


با اینحال این امر نیز نتوانست مانع از تجمع بیش از هزار نفر در میدان اصلی بخارست و درگیری این معترضان با پلیس در این شهر شود. روز شنبه این تظاهرات در بیش از 20 شهر این کشور برگزار شده بود."

به گزارش ایرونیوز

"پس از چهار روز تظاهرات خیابانی و دو شب خشونت در رومانی از صبح دوشنبه آرامش به خیابانهای این کشور بازگشت.
هزاران معترض به برنامه های سختگیرانه اقتصادی و شرایط دشوار معاش در چهل و یک شهر رومانی به خیابان ها آمده بودند که این حضور در روزهای آخر هفته به خشونت گرایید. به گفته منابع بیمارستانی در جریان خشونت های شنبه و یکشنبه شب در بخارست دستکم هفتاد نفر زخمی شده اند."

 ابتدا نگاهی به سقوط چائوشسکو

نیکلا چائوشسكو ( عکسهایی از چائوشسکو ) "در جريان ۲۴ سال حكومت مطلقه خود انواع مشقات را به مردم رومانی تحميل كرد. او در روز ۱۶ دسامبر صدای جرقه‏ای كه در شهر تيميسوارا زده شد را نشنيد.

هنگامی كه ملتش در اعتراض به دستگيری كشيش لازلو توئكس مدافع اقليت مجار ترانسيلوانيا در اين شهر دست به تظاهرات زدند. چائوشسكو به ارتش دستور داد تظاهرات مردم را سركوب كند. صدها نفر از مردم كشته شدند.

چائوشسكو در تلويزيون از ارتش برای سركوب تظاهرات تقدير كرد. اما در فردای آن روز هنگامی كه در بالكن كاخ خود در بخارست قدم می‏زد فريادهای «مرگ بر چائوشسكو» را شنيد.

در روز ۲۱ دسامبر يك تظاهرات عظيم كارگری عليه رژيم ديكتاتوری كمونيستی چائوشسكو در مقابل مقر حزب كمونيست در شهر بخارست برپا شد. ارتش آتش گشود. بخارست به پا خواست. علیرغم سركوب شديد انقلاب مردمی در مقابل موج انقلاب ديگر كاری ازدست نيروهای امنيتی رومانی برنمی آمد.

در روز ۲۲ دسامبر وزير دفاع رژيم كمونيستی رومانی خودكشی كرد. «نابغه كاپات» خيلی دير متوجه واقعيت شد و در تلاشی مذبوحانه شتابان با همسرش بخارست را ترك كرد تا از كشور به اتفاق فرار كنند.

نیکولای چائوشسکو و همسرش النا در جاده فرودگاه پيتستی توسط نيروهای انقلابی دستگير شدند. پيكره اصلی ارتش به انقلاب پيوست و ۳ روز بعد در يك پادگان نظامی پايان سرنوشت چائوشسكو رقم خورد.

به اين ترتيب ، در روز ۲۵ دسامبر سال ۱۹۸۹ ميلادی، در روز جشن كريسمس، نيكلای چائوشسكو و النا همسرش پس از يك محاكمه كوتاه در حضور مردم تيرباران شدند. براساس، آمار رسمی در جريان انقلاب مردمی رومانی كه ظرف يك هفته رژيم ديكتاتوری چائوشسكو را سرنگون كرد ۱۱۰۴ نفر از مردم توسط نيروهای امنيتی و ارتش رومانی به قتل رسيدند.

مردم پس از ۲۰ سال تحمل رنج و مشقت و زندگی مملو از هراس انتقام خود را گرفتند. اما اگر چائوشسكو زودتر متوجه تغيير زمانه شده بود و واقعيت پيرامون خود را درك كرده بود ، شايد پايان كار او با خون ختم نمی شد."

 انقلاب روماني

 تحلیل عوامل اعتراضات ادامه دار چند روزه در رومانی :

چائوشسکو دردسامبر سال ۱۹۸۹ زمانی که در ایران بود و بر سر قبر خمینی جنایتکار دسته گل می گذاشت تصور نمی کرد که چند روز بعد از آن توسط یاران دیروز و دیرین خودش به سرعت اعدام خواهد شد تا همه پرونده جنایات مشترک  آنها و اطلاعات  فاش نشده از بین برود و بر آنچه که خود در رومانی کرده اند سرپوش بگذارند.

پس از اعدام چائوشسکو همراهان او با شکستن همه تقصیر ها بر سر او و همسرش به تقسیم ثروت و قدرت مابین خود پرداختند و هر آنچه که متعلق به کمونیستم دولتی بود را بین خود تقسیم کردند و پس از چند سال  تبدیل به میلیونرها و میلیاردرهای رومانی شدند.

من تا کنون 3 بار به رومانی سفر کرده ام واولین سفر من در سال 2004 بود. چند سال قبل ازسفر من به رومانی ,رهبران دولت بورژوازی رومانی (که قبلا رهبران کمونیسم دولتی چائوشسکو بودند و در 21 دسامبر 1989 تظاهرات عظيم كارگری نقش مهمی در شکست  کمونیسم دولتی  داشت ) باری دیگر اعتصابات کارگران  را سرکوب کردند و رهبر کارگران معدن را با پرونده سازی برای همیشه به زندان انداختند و جنبش کارگران معدن سرکوب و خاموش شد.

در سال 2004 شدیدا خانه سازی رونق داشت و عده زیادی از این طریق ثروتمند شدند.در چند سال گذشته به علت بحران سرمایه داری خانه سازی متوقف شده است و سرمایه داران سرمایه خود را برای سودآوری به نقاط دیگر جهان می برند. پولهایی که توسط اتحادیه اروپا به رومانی داده است به جای آنکه خرج کشور شود تماما مابین خود تقسیم کرده اند . رشوه خواری و فساد در همه ارگانهای دولتی همچنان بیداد می کند و فاصله فقرا با ثروتمندان روزبروز افزایش می یابد. کنسرنها و کارتلهای بزرگ بعد از سقوط چائوشسکو راهی رومانی شدند چون دراین کشور کارگر ارزان بود و بازار جدیدی برای فروش کالاهای خود پیدا کرده بودند.

در زمان چائوشسکو کشور فاقد بدهکاری به کشورهای دیگر بود ولی هم اینک به کشورهای خارجی مقروض و بدهکار است.

در زمان کمونیسم دولتی همه مردم دارای کار و صاحب خانه بودند و آموزش و پرورش ,حمل و نقل , بهداشت و بیمه مجانی بود .( رومانی دارای پزشکان بسیار خوبی است اما به لحاظ پیشرفتگی تجهیزات پزشکی می توان گفت که وضعیت خوبی ندارد.) به دلیل تحریمها در زمان دیکتاتور رومانی غذا به سختی پیدا می شد.تراکتور سازی معروف رومانی به خوبی کار می کرد که چند سال پیش ورشکسته و کارخانه های آن تعطیل شدند.

در چند سال اول چون همه مردم از خود صاحب خانه بودند و می توانستند خانه های خود را بفروشند و در این چند سال گذشته راحت برای کار کردن به دیگر کشورهای اروپایی بروند.اینک بحران جهانی به رومانی رسیده است.از هر خانواده ای یک یا دو نفر برای کار کردن به خارج از رومانی رفته اند.

حکومتگرانی دروغگو , دزد و فاسد در قدرت سیاسی هستند که نه تنها وضع مردم بهبود نیافته است بلکه روزبروز بدتر می شود . نسل جدید بعد از سقوط دیکتاتوری که دیگر نه خانه ای دارند و نه کار در حال به خود آمدن و پیدا کردن هویت سیاسی خود هستند و علاوه بر آن مبارزات جهانی یک سال گذشته در خیابان ها و میادین و وجود اینترنت در این آگاهی بخشی تاثیرگذار بوده است .

هر چند که امروز خبر از پایان اعتراضات و مبارزات خیابانی که در 41 شهر ادامه داشته است داده اند ولی مبارزات در رومانی تازه آغاز گشته است.

نظام جلالی 16.01.2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر